Learn and Earn Accelerated Program for PSW

Collège Boréal’s Learn and Earn Accelerated Program for Personal Support Workers (PSW) provides a unique opportunity for long-term care (LTC) workers interested in becoming PSWs.  Funded by the Ministry of Long-Term Care, this 20-week training program is tuition-free.

  • Offered in French
HomeLearn and Earn Accelerated Program for PSW

May, August, and October 2024

Start Dates

20 weeks (12 weeks of training + 8 weeks paid placement)

Training Length

Online (Zoom), Online

Teaching Style

Certificate

Credential

Understand the Program

Program Overview

Collège Boréal’s Learn and Earn Accelerated Program for Personal Support Workers (PSW) provides a unique opportunity for long-term care (LTC) workers interested in becoming PSWs.  Funded by the Ministry of Long-Term Care, this 20-week training program is tuition-free. It leads to certification as a PSW while providing income throughout the program. **Please note that this program is offered in French only.

 

Key Points

  • Completely free program
  • Open to all staff working in LTC facilities
  • Guaranteed income protection over the 20-week program
  • Clinical placement at the LTC facility where the participant is employed
  • PSW diploma after 20 weeks

Key Dates

Cohort 1 (May 21 – October 4, 2024)

  • Registration deadline: May 1, 2024
  • Orientation: May 15 – 17, 2024
  • Block 1 (courses): May 21 – July 5, 2024 (7 weeks)
  • Block 2 (courses): July 8 – August 9, 2024 (5 weeks)
  • Clinical placement 1: August 12 – September 6, 2024 (4 weeks)
  • Clinical placement 2: September 9 – October 4, 2024 (4 weeks)

Note: Clinical placements take place at the LTC facility where the participant currently works.

Cohort 2 (August 19 – January 17, 2025)

  • Registration Deadline: July 31, 2024
  • Orientation: August 14 – 16, 2024
  • Holiday break: December 23, 2024 – January 3, 2025
  • Block 1 (courses): August 19 – October 4, 2024 (7 weeks)
  • Block 2 (courses): October 7 – November 8, 2024 (5 weeks)
  • Clinical placement 1: November 11 – December 6, 2024 (4 weeks)
  • Clinical placement 2: December 9, 2024 – January 17, 2025 (4 weeks)

Note: Clinical placements take place at the LTC facility where the participant currently works.

Cohort 3 (October 14, 2024 – March 14, 2025)

  • Registration deadline: September 30, 2024
  • Orientation: October 9 – 11, 2024
  • Holiday break: December 23, 2024 – January 3, 2025
  • Block 1 (courses): October 14 – November 29, 2024 (7 weeks)
  • Block 2 (courses): December 2, 2024 – January 17, 2025 (5 weeks)
  • Clinical placement 1: January 20 – February 14, 2025 (4 weeks)
  • Clinical placement 2: February 17 – March 14, 2025 (4 weeks)

Note: Clinical placements take place at the LTC facility where the participant currently works.

Program Courses

Block 1
  • PSS 1034 – Fonctions et soins du corps humain

Ce cours présente des notions d’anatomie, de physiologie, ainsi que des pathologies plus communes reliées aux divers systèmes corporels. Il prépare l’étudiante et l’étudiant à prodiguer des soins efficaces et avec sécurité à leurs clients.

  • PSS 1035 – Rôle et responsabilité du préposé

Ce cours permet à la personne étudiante de comprendre les lois qui influencent le rôle de la préposée ou du préposé. On examine le rôle et les responsabilités du préposé ou de la préposée, ainsi que le professionnalisme au sein de l’équipe multidisciplinaire dans les divers milieux de travail. De plus, la personne étudiante explore les moyens de reconnaitre et traiter des cas d’abus, notamment auprès des personnes âgées, ainsi que ses responsabilités professionnelles.

  • PSS 1029 – Pratique laboratoire

Ce cours permet à la personne étudiante d’appliquer les habiletés requises pour prodiguer des soins de base sécuritaires au client. Les aptitudes relatives aux soins personnels, au monitorat quotidien de la santé du client, à l’emploi des précautions universelles ainsi qu’à la mobilisation et au transfert du client font l’objet de ce cours. On discute également des responsabilités et des protocoles à suivre entourant l’administration des médicaments. La personne étudiante se familiarise à l’emploi et la manipulation des appareils d’oxygénothérapie, tant en milieu domicile qu’institutionnel. On apprend à identifier les risques et les précautions de sécurité relatives aux incendies ainsi que les mesures à entreprendre pour traiter de diverses situations d’urgence. De plus, on s’exerce aux diverses tâches ménagères requises pour appuyer le client sur une base quotidienne. Il est à noter que ce cours comprend, à la fois, une composante théorique et laboratoire.

  • FRA 1005 – Français

Ce cours permet à l’étudiante ou à l’étudiant d’améliorer ses aptitudes à parler, à lire et à écrire. L’accent est mis sur les techniques de communication liées à la vie personnelle ou professionnelle. L’organisation de la pensée, l’art de l’expression, la lecture et la qualité de la langue sont des éléments fondamentaux de ce cours. Par le biais d’activités d’apprentissage variées, les étudiants sont encouragés à promouvoir et affirmer leur identité francophone tout en perfectionnant leurs habiletés de communication en français.

  • PSS 1028 – Santé et bien-être

Ce cours porte sur les concepts reliés à la santé, la sécurité et le bien-être du préposé ainsi que du client. L’étudiant développe sa capacité à déterminer les mesures qui assurent un milieu sécuritaire et qui favorisent le bien-être holistique. De plus, on examine les éléments qui contribuent à une alimentation saine et des façons de promouvoir celle-ci auprès des clients. On discute également du phénomène de l’épuisement professionnel ainsi que des stratégies pour la gestion du stress.

Block 2
  • PSS 1037 – Santé mentale et démence

Ce cours permet l’étude de divers problèmes de santé mentale et, notamment, de la démence. L’étudiant ou l’étudiante va acquérir les connaissances nécessaires pour prodiguer des soins au client atteint de démence, ainsi que d’autres maladies mentales. L´étudiant ou l´étudiante applique les concepts théoriques qui favorisent l´autonomie, le maintien de la santé et la réadaptation du client.

  • PSS 1038 – Soins palliatifs

L’étudiant ou l’étudiante va acquérir les connaissances nécessaires pour assurer le confort et la dignité des personnes au seuil de la mort. Ce cours permettra à l’étudiant ou l’étudiante de maximiser la qualité de vie des clients, de leur famille et de leurs proches.

  • PSS 1033 – Étapes de la vie

Dans ce cours, la personne étudiante approfondit ses connaissances sur les différentes étapes de la vie – de la conception jusqu’au troisième âge – et étudie les familles dans la société d’aujourd’hui. Elle explore aussi le rôle de la préposée ou du préposé ainsi que ses ressources et ses moyens d’intervention auprès des clients ayant des troubles cognitifs et des déficiences intellectuelles. La personne étudiante se familiarise avec le soutien que la préposée ou le préposé apporte à de tels clients et leurs familles.

  • PSS 1036 – Communication et le monde du travail

Dans ce cours, la personne étudiante développe ses aptitudes à la communication et aux relations interpersonnelles afin d’établir et consolider des relations efficaces et professionnelles avec les clients. On explore également le caractère unique chez l’individu afin de mieux comprendre les différentes cultures et les différences reliées à l’âge. De plus, on discute de ses croyances, valeurs et attitudes, notamment en ce qui a trait aux relations interpersonnelles. Enfin, on aborde des notions de base concernant le plan de soins, la documentation ainsi que la façon appropriée de communiquer l’information requise à titre de membres de l’équipe interprofesionnelle.

  • ENG 1009 – English in the workplace

ENG1009 is designed for students who will be employed in a predominantly oral communication-based workplace. Activities in this course will focus on role-playing professional scenarios with employers, colleagues, and clients in a variety of settings thus further developing students’ spoken language skills. Through the development of reading and listening skills, students will demonstrate their comprehension of workplace material presented in both oral and written forms. Writing workplace correspondence and communications and preparing a cover letter and resume will provide students with the necessary skills for future success.

Block 3

*Clinical placements at the LTC facility where the participant is employed

 

  • PSS 1039 – Pratique clinique

Ce stage clinique supervisé est d’une durée de 140 heures et se déroule dans un établissement de soins de longue durée et/ou dans un hôpital. Ce cours permet la personne étudiante de prodiguer des soins fondamentaux aux clients et de mettre en pratique, avec une autonomie croissante, les habiletés et les aptitudes développées au cours du programme. La personne étudiante consolide davantage son rôle en tant que membre d’une équipe interprofessionnelle. À la fin de ce stage la personne étudiante assume la responsabilité des soins pour 4 à 6 clients, dont certains nécessitant des soins plus complexes que ceux faisant l’objet du stage précédent.

  • PSS 1032 – Pratique communautaire

Ce stage clinique de 118 heures se déroule sous la supervision d’un précepteur. La personne étudiante prodigue des soins fondamentaux à des clients qui lui sont confiés, tout en appliquant les compétences acquises pendant le programme. On expose la personne étudiante à un nouveau milieu de stage clinique, soit un service de soins à domicile, une maison de retraite, un foyer de groupe ou autre centre communautaire résidentiel.

Frequently Asked Questions

How do I apply?
  • The LTC facility is responsible for managing the application process. Candidates cannot apply directly to the program.
  • The LTC facility emails Collège Boréal at fcsante@collegeboreal.ca requesting a copy of the demographic file (Excel). Once completed, this file is returned to the same address.
  • The application deadline is 2 weeks before the start date (first day of orientation).
  • LTC facilities are advised to submit applications as they are completed.
  • LTC facilities are discouraged from putting staff on leave or changing their shifts prior to their confirmation in the program.
How long is the program?

The program runs for 20 weeks. It consists of 12 weeks of full-time theoretical and practical courses, followed by 8 weeks of clinical placements in the LTC home where the participant is employed.

Will participants be paid for the 20 weeks?

Yes, they will be paid for the duration of the program (20 weeks).

Who manages the payment?

Payments are made directly by Collège Boréal. The LTC facility is not responsible for payments.

How are preceptors trained?

All preceptors must complete approximately 3-5 hours of virtual training.

Who is eligible for this program?

To be eligible for this program, participants must:

  • Work full-time or part-time at an LTC facility in Ontario (e.g., dietary aides, housekeeping aides)
  • Have an Ontario Secondary School Diploma or ACE certificate or equivalent from another province, or be a mature student
  • Have one (1) credit in French: FIF3U, FRA3C, FRA3U, FIF4U, FRA4C, FRA4U or equivalent
  • Have one (1) credit in English: ENG3C, ENG3U, EAE3C, EAE3U, ENG4C, ENG4U, EAE4C, EAE4U or equivalent
  • Be a Canadian citizen or permanent resident
Are there any VISA requirements?
  • This program is open only to Canadian citizens or permanent residents.
  • Study permit holders are not eligible.
  • Work permit holders interested in this program should contact Collège Boréal at fcsante@collegeboreal.ca to discuss their options.
What are the risks associated with the program?
  • Participants who receive program funds or materials and do not complete the course or placement or do not meet other requirements will be required to reimburse Collège Boréal in full.
  • Participants who fail a course in the program may have to pay tuition fees to repeat it.
  • We do not recommend taking a vacation, looking for a job or moving during the program.

Accelerated Paid Learning Program for PSW

Is this program for you?

Fill out the form for more information or to register.

This program is funded by the Government of Ontario

Request information

Fill out the form for more information or to register.

    This website uses cookies.

    For more information see our privacy policy.